Gara-Gara Tidak Tawarkan Pengecas Bersama iPhone 12, Apple Sekali Lagi Disaman Di China


Apple sebelum ini pernah menawarkan pengecas bersama iPhone yang baru dibeli namun ia tidak disertakan lagi atas faktor penjagaan alam sekitar. Dalam pada itu, tindakan tersebut nampaknya kurang disenangi oleh majoriti pengguna di mana pihak Apple sendiri turut menerima tekanan daripada Brazil untuk menyertakan pengecas sekali sebagai satu pakej.

Terbaharu, sekumpulan pelajar universiti di China telah menfailkan saman terhadap Apple kerana tidak menyertakan pengecas lagi pada iPhone 12 yang dibelinya.

Salah satu alasan yang diutarakan oleh mereka adalah kabel USB-C Lightning yang disediakan tidak menyokong pengecas jenama lain yang sekaligus menyukarkan mereka untuk mengecas.

Malah, Apple dilihat hanya mahu mempromosikan produk pengecas wireless Magsafe yang didakwa pengaliran tenaga yang tidak efisien dan menggunakan tenaga yang lebih tinggi berbanding penggunaan pengecas berwayar yang biasa.

Setakat ini, kes ini masih berjalan di China dan sedang menanti keputusan daripada pihak mahkamah. Sementara itu, syarikat lain yang juga mengikut langkah ketiadaan penyertaan pengecas pada setiap pembelian telefon pintar baharu masih diberi pilihan kepada pengguna untuk mendapatkannya secara percuma.

Sumber: The vocket

PERHATIAN Pihak Malaysia Sinar Harian tidak akan bertanggungjawab Iangsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir dua kali terlebih dahulu sebelum meninggaIkan komen anda disini. Malaysia Sinar Harian juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri Terima kasih