Turki Hantar Pulang 7 Pelarian Syria Muat Naik Video Makan Pisang Kerana, Dianggap Provokatif & Menyindir


Turki dilapor menghantar pulang pelarian warga Syria atas kesalahan memuat naik video makan pisang ke media sosial yang dianggap sebagai provokatif, lapor Suara.com.

Media melaporkan, pihak berkuasa negara berkenaan menyiasat 31 orang yang terlibat dalam kontroversi tersebut dan menahan 11 orang, namun hanya menghalau 7 daripadanya.

Kesemua yang ditahan disiasat dibawah kesalahan menghasut dan menghina orang awam untuk menimbulkan kebencian dan permusuhan.

Menurut rekod, kes ini bermula apabila seorang pemuda Turki yang kesusahan mengeluh apabila melihat pelarian Syria mampu membeli pisang, sedangkan dirinya tidak mampu berbuat demikian.

Keluhan itu kemudian tersebar hingga menarik perhatian kumpulan pelarian Syria. Setelah itu, ramai pelarian Syria merakam aksi memakan pisang dan memuat naik ke media sosial seperti TikTok dan menjadi trend, dipercayai bertujuan untuk menyindir.

Tindakan berkenaan dianggap sebagai provokatif dan mengejek orang-orang Turki yang tidak bernasib baik, hingga memaksa pihak berkuasa mengambil tindakan bagi mengelakkan perkara tidak diingini berlaku.

Turki ketika ini menjadi ‘rumah’ kepada 3.7 juta pelarian Syria.

Sumber: Siakap keli

PERHATIAN Pihak Malaysia Sinar Harian tidak akan bertanggungjawab Iangsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir dua kali terlebih dahulu sebelum meninggaIkan komen anda disini. Malaysia Sinar Harian juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri Terima kasih